Välkommen :)

Nowadays I use this blog to keep track of my Paraguayan exchange year. Por Favor, don't use the pictures without my permission. Gracias

fredag 21 januari 2011

Tandborstning

Kamera: Nikon D90. Lite bilder från 20/1-2011. Klicka för större bilder.

Ja, nu ska vi snacka storskaliga I-landsproblem. Finns det NÅGOT som är tråkigare än att borsta tänderna?
Kan nog inte finnas så mycket som är så otroligt monotont och uttjatat som just att borsta tänderna (ja, tänderna kan vara bra att ha och man SKA borsta dem, men spela bara med lite här...).


Bara för att studera en tub tandkräm... vad är det egentligen i den?
Innehållsförteckningen på den som ligger vid sidan av mig deklarerar: Aqua, hydrated Silica, Sorbitol, Glycerin, Sodium Bicarbonate, PEG-12, Aroma, Sodium Lauryl Sulfate, carrageenan, CI 77891, Sodium Fluoride, Sodium Saccharin, Polyethylene, Limonene, CI 42090...

SAY WHAT?! (Bara ett stickspår, varför står det alltid på någon typ av blandning mellan Engelska, Idiotkemispråk och latin på schampo, tvål etc? )

Om man nu skulle översätta vissa av dessa till svenska och/eller förklara...
Hydrated Silica= återfuktad Kieseldioxid
Sodium Bicarbonate= natriumbikarbonat =Tillsats i bakpulver om jag inte minns fel
Sodium Saccharin= Sackarin, artificiellt sötningsmedel
Limonene: Smakämne som bl a ger apelsiner smak och används för att dölja bittra smaker

En tanke som jag gärna håller på armlängs avstånd är hur tandkräm skulle smaka utan alla dessa olika smakstabilisatorer. Tanken ger rysningar.


Egentligen antar jag att smaken är helt okej (för vilket vi som sagt kan tacka bl a 'Sorbitol', 'Sodium Saccharin', 'limonene' och 'Aroma', från listan ovan...).

Men, om man tänker på det (vilket man av vana inte gör och inte bör göra) så är själva tandborstningen litegrann som att lägga en blöt snigel med mintsmak och potential att skumma ordentligt på en, ibland, fancy borste och sedan gnugga ut den i munnen.

Jag kanske bara ska sluta tänka...


Men hur mycket tid spenderar vi egentligen på att borsta tänderna?
Låt oss räkna på det:

Utgå från att en människa lever 80 år och borstar tänderna 2x2 min/ dag, dvs 4 min.
Ett år har 365.25 dagar.
Alltså:
365.25x80(livslängd)x4=58440 min, vilket är:
58440/60= 974 timmar
974/24=48.6 dygn (ungefär)


Det är ändå en hel del tid...


Avslutar med en liten personlig sammanfattning av dagsläget:
Lyssnat på: Wizard's First Rule, Rix FM och Alexandra Burke
Dagens hiss: Weebly.com. Så himla enkelt. Och avocado.(Avocado är alltså ett substantiv och inte ett adjektiv beskrivande Weebly. Just to clarify)
Dagens diss: Jag tror jag är fast i mina problem utan möjlighet att ta mig ur
Allmän placering av dagen: Sista skoldagen på HT, samt sista dagen av lugnare takt. Nytt schema. Skrämmande sådant.


(Bara en liten parentes: Detta måste ändå ha varit det mest meningslösa blogginlägget sedan internet drog igång. Ingen substans alls. )

Tack och förlåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar