Välkommen :)

Nowadays I use this blog to keep track of my Paraguayan exchange year. Por Favor, don't use the pictures without my permission. Gracias

tisdag 27 oktober 2009

Tankar om matlagning och recept.

Ett problem som många har. Middagen. Kanske inte ett så jättevanligt problem i min ålder, men ett problem likförbaskat...

Problemet med middagen kommer sig ofta av dålig planering. Och bristande inspiration. Jag bestämde mig igår för att ta itu med detta problem. I stora drag kan man nog uttrycka det så att jag helt enkelt skrev en matlista.
Inga detaljer egentligen, bara grundråvarorna. Det ger lite mer 'svängrum'.

Veckans matlista lyder som föjler:

Måndag: Fiskgratäng

Tisdag: Något med köttfärs, eventuellt köttfärspaj

Onsdag: Vegetariskt, inte helt på det klara med vad. Lutar åt vegetariska biffar.

Torsdag: Lax eller kyckling

Fredag: Rensadel (framplockat ur frysen) och rotfrukter


Ganska fritt, men ger ändå inte en 'vad-i-helvete-ska-vi-ha-till-middag'- känsla.
Jag vill ha det på det sättet, eftersom jag inte riktigt gillar att följa recept. Därmed inte sagt att recept är dåliga. Recept är skitbra. Men jag blir lätt 'bunden' vid recepten och tappar nästan helt förmågan att förändra och anpassa om jag har ett recept svart på vitt framför mig. Det blir helt enkelt tråkigt att laga mat.

Jag tycker att det roliga i att laga mat är att prova sig fram, hitta fungerande kombinationer och jobba 'på frihand'. Sen att det inte alltid blir bra får man ju räkna med. Och lära av sitt misstag.

Recepten kan begränsa någon som tänker som jag gör. Andra tycker kanske att det är skönt att kunna luta sig tillbaka på recepten.

Men trots detta tillhör jag definitivt de människor som, när möjlighet ges, kastar mig över mattidningar och recepten i veckotidningar. Jag tittar ochså väldigt gärna på matlagningsprogram på TV.

I dessa används nämligen ofta 'nya', 'moderna' råvaror, som kanske inte används så flitigt i Rutiga Kokboken eller släktens receptsamlingar. Inspiration. Planering.
Dessutom brukar dessa innehålla riktigt bra tips.

Men jag saknar en lista. En lista som hjälper den som lagar mat på friare sätt. Till exempel skulle det vara bra att veta hur de olika delarna av kött ska tillagas. Från större djur finns det någon princip för det där, har jag uppfattat. Framdelen ska tillagas länge på låg värme för att bli riktigt gott, medan bakdelen ska tillagas snabbt och i höga temperaturer. Eller var det tvärtom? Hur kommer innanlår bäst till användning? Vilken temperatur är optimal för entrecôte?

Och kryddning. Ofta ett problem. Vad går till vad? Att enbär och lagerblad går med vilt är ju uppenbart. Curry funkar som bäst med kyckling eller fläskkött. Mer 'grillkryddeaktiga' brukar passa bäst till färs eller 'rött kött'. Vitlök, rosmarin och salvia är självklart till lamm. Oregano och basilika i tomatsåsen.

Men det blir ju ganska enformigt efter ett tag. Samtidigt motsätter jag mig allt som oftast Santa Marias färdiga kryddblandningar till fisk eller nöt eller kyckling.
Det är inte riktigt lika kul att laga mat om man inte kan säga att man har gjort det själv. Av samma anledning känner jag mig obekväm med detta överflöd av smaksatt grädde och Crème Fraiche.
Jag vill helt enkelt laga maten själv.
Undantaget är väl allroundkryddan, grillkryddan, curryn och i undantagsfall, när man har ont om tid eller inspiration, en smaksatt grädde som en del i 'ett större sammanhang'.
Men detta med att ta en bägare färdig pastasås, hacka ner en kycklingfilé och koka spaghetti till. Det är inte matlagning. Inte som jag ser det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar