Välkommen :)

Nowadays I use this blog to keep track of my Paraguayan exchange year. Por Favor, don't use the pictures without my permission. Gracias

söndag 25 oktober 2009

Rutiner

Rutiner, och i synnerhet morgonrutiner, är ett ganska fascinerande fenomen. Man skulle kunna säga att rutiner är en överjordisk makt. Det är i princip omöjligt att ändra en väl befäst rutin.

Vad skulle till exempel hända om jag imorgon åt frukost först och sedan gick ut med hundarna? Inget dramatiskt. Jag skulle kanske ha lite sämre aptit, och vara dåsigare när jag gick med hundarna sedan. Men det är ju just det.

När en liten del i följden av rutiner förskjuts eller byter plats med en annan rasar allt ihop. Någon fullfjädrad katastrof blir det ju inte. Några minuter sen, lite sämre frukostaptit, lite dåsigare promenader. Små skillnader.

Som ändå gör så stor skillnad i tillvaron. Jag älskar mina morgonpromenader. Jag tycker att frukost är otroligt trevligt. Men bara i den ordningen.
Hur kul är frukost när man inte känner smaken? När teet smakar blaskigt vatten och mackan känns som en tvättsvamp?
Och hur trevlig blir en hundpromenad när man går i ett trött, på gränsen till sovande tillstånd?

Vänd på det.
Vad spelar det för roll om jag inte känner någon smak på promenaden? Och det är inget fel på en dåsig frukost.

Men då är det väl inte frukosten eller promenaden i sig som är så härlig?
Nej, det är helheten som gör "upplevelsen" komplett. Det är rutinen som ger en de små tillfredställda stunderna i livet. Allt skulle rasa utan rutinerna. De finns där av en bra anledning.

Samtidigt begränsar de tillvaron. Det är ju väldigt svårt att passa in oförutsedda händelser i rutinerna som utförs på autopilot.

Men det som är roligt med rutiner är att de brukar tendera att vara väldigt "platsbundna". Det går ofta att bara släppa dem helt, till exempel på all-inclusive- resan till mallorca. Man ställer helt om sig på att inte behöva göra mycket själv. Bara driva runt. Men till och med där skapar man sig rutiner.

Rutinerna är förmodligen den stabila punkten i vår tillvaro, det som alltid är sig likt, som man kan luta sig tillbaka på. Eller så är det kanske bara personer som jag, som vill ha det mesta planerat och i perfekt ordning, som har så bestämda rutiner att de ibland tar över.

Bara en sak jag kom att tänka på i samband med stora hundens vana att på kvällen tassa in i gästrummet och lägga sig i sängen där.

Nu blir det en annan säng för mig, nämligen min egen. Lite läsning först till jag blir riktigt trött. Då tar ljudboken över och söver mig totalt. Det ska vara så. Det är en rutin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar