Välkommen :)

Nowadays I use this blog to keep track of my Paraguayan exchange year. Por Favor, don't use the pictures without my permission. Gracias

fredag 18 februari 2011

Fredagar, fredagar...

Det var en ganska intressant dag idag...

Vaknade lite innan väckarklockan, in a total daze, men ändå. 04.49 minns jag bestämt att jag såg, och efter en halvtimmer förvirrat slummer kastade jag av mig täcket och höll på att förfrysa i vårt underbara, 15°C varma hus.
Efter att ha raglat runt som en hög zombie i jakt på kläder insåg jag att mitt ena öga smärtade på ett obehagligt sätt.
Det är ju alltid ett bra tecken... Misstänker att jag dragit på mig en mindre inflammation i vänster tårkanal, vilket har fått tårkörteln att svullna upp något.
inte nog med att detta får mig att se lätt störd ut eftersom det ena ögat blir lite mindre än det andra, det gör också ont att blinka, blunda och kolla åt ett annat håll.

Även utan detta hade denna dag haft en viss ångestfaktor, då vi idag skrev Matteprovet. The Math Test. Det som jag med stor säkerhet kommer köra i. Eller åtminstone ligga nära gränsen på.
Det konstigaste med det provet måste ända varit när jag glömde vad jag sysslade med och började rita istället och när jag glömde den s.k pq-formeln och satt frustrerad och inte fattade hur svaret kunde bli ungefär 120 tal högre än jag ville...

Efter matten hade vi biologi- utan lärare. Det gick bra tills vi blev nästan smärtsamt medvetna om den påträngande lukten av spya som spred sig i hela vår "hembyggnad" och visade sig vara resultatet av... en typ av kollaps i vårt älskade kemilaboratorium.

Skolbyggnaderna är ju himla gamla, och tydligen är det något fel någonstans vilket gör att något system vid extrem kyla slår över i brandsäkert läge. Då sugs luften ur salar där brand vore extra farligt, labbet t ex, för att skapa undertryck. Detta kunde höras igår eftermiddag i form av en djup suck från hela byggnaden då lufttrycket sjönk i vissa delar.
Bara det att det inte brann. Händelsen felanmäldes, men ingen behagade komma igår.

Och temperaturen fortsatte att klättra neråt under eftermiddagen och kvällen, tills den nådde under 0°C-strecket. Vattenledningarna frös, och på förmiddagen tänkte någon utsökt korkad människa att man kan spola varmvatten genom dem för att tina upp ledningarna. Gratulerar till idiotförklaringen då vattenledningarna brast och vatten fyllde labbet, sisådär 5-10 cm högt.

Och ungefär här kommer spylukten in. En av lärarna fick smörsyra på sig, och gick sedan omkring med det runt skolan.
Den lukten är något som får magmusklerna att reflexmässigt dra ihop sig och försöka få upp frukosten igen.

Och lukten har satt sig i slemhinnorna.

Så nu sitter man här.

Fryser som en skållad, flådd och nedfryst råtta med ett svullet öga och spylukt i näsan.

Men glad. Faktiskt. Det känns som att jag fick ordning i vissa delar av livet denna vecka. Inte allt, men jag är på god väg.

Trevlig Helg :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar