Välkommen :)

Nowadays I use this blog to keep track of my Paraguayan exchange year. Por Favor, don't use the pictures without my permission. Gracias

söndag 22 november 2009

Svamphelg!!


Denna helg har till stor del ägnats åt att plocka svamp, en enormt underhållande syssla som faktiskt ger en del adrenalinkickar.

Faktum är att hela helgen varit ganska härlig. Hela svampplockarjippot inleddes egentligen med en långpromenad i den efterlängtade höstsolen på lördagsmorgonen.
I skogen hittade vi ett par mindre sjöar (Eller större vattensamlingar), ungefär lika stora som en normalstor simbassäng på ett badhus. "Stränderna" bar bevis på enorm bäververksamhet och där klafsade vi fram med liv och lust. Stora vovven fann stort nöje i att kasta sig i vattnet efter en utslungad, bävergnagd pinne. En annan såg sig om och hittade ett väldigt svampinvarderat träd.
Ska tilläggas att det INTE var denna svamp som plockades...

Hittade sedan den 'riktiga' svampen på en mindre stig. Trattkantareller är för mig en ganska avlägsen svampsort, har alltid kört stenhårt på de hederliga gula kantisarna. Men när jag väl hittade dessa trattisar så chansade jag på att de var ätliga och tog med mig dem hem. Efter att ha jämförd med bilder och beskrivningar på internet blev jag övertygad om att svampen inte bara var ätlig, utan också såldes för 130 kr/kg i närmsta livsmedelsaffär.
Idén om att skogen var full av ätlig höstsvamp tog över min hjärna och lunchpromenaden ägnades helhjärtat åt detta maniska svampletande.
Två timmar senare kommer en helnöjd Rebecka hem med två sjukligt uttråkade hundar och ungefär 6 liter trattkantareller.

Denna bedrift förstärktes och upprepades imorse, då jag var ute från 9.00 till 13.00 och på ett maniskt och älgaktigt sätt klampade fram genom mossan med blicken stint fäst i backen. Fick dock ihop ungefär lika mycket kantareller som igår och konstaterar att jag nu har ett överflöd av svamp...

1 kommentar:

  1. Jag måste erkänna att jag älskar hur du skriver! Du skriver dina kommentarer som om du faktiskt vore bildad, eller värd någonting för den delen! Rebecka, alla hatar dig, och du är en SJUKLIGT irriterande människa. Sluta låtsas som att du är något! Då kanske du kan börja hänga med andra personer än dina "låtsasvänner" som är en utstött del av hela jävla samhället!

    (I övrigt är bloggen rolig läsning, keep it up)

    SvaraRadera