Välkommen :)

Nowadays I use this blog to keep track of my Paraguayan exchange year. Por Favor, don't use the pictures without my permission. Gracias

fredag 6 november 2009

Ödet...

Ödet? Finns det egentligen? Högre instanser med makt att styra våra liv? Vilka som ska mötas. Vart man ska ta vägen. Hur man ska leva. Vad man ska hålla på med. Är livets väg utlagd redan när vi föds?

Har 'något' redan planerat vårat liv? Kan vi egentligen påverka det?

Är ödet med oss, i oss, runt omkring oss? Styr ödet själen? Påverkar oss? Får andra att påverka oss?

Slumpmässiga händelser och möten som verkar förändra hela vårat liv.

Man står nog i vägskäl livet väldigt ofta. Men man märker det inte just där, just då. Men efteråt börjar man kanske tänka. Hur skulle det ha blivit om jag gjort på ett annat sätt? Valt den andra vägen?

Men tänk om det inte ens går? Om man verkligen styrs av någonting annat. Något vi inte kan förstå. Något som hindrar oss från att göra fel val. Ett val kan kännas fel just då, men kanske är det så att man ska göra det valet. Kanske man behöver det där felaktiga valet för att lära sig något. Något viktigt.

En annan 'flummig' sak jag tror på är reinkarnation. Återfödelse. Att själen vandrar genom flera kroppar. För att lära sig. Vad man ska lära sig är för mig fortfarande oklart. Men livet måste ha en mening. Det måste vara en del i ett större sammanhang.

Själen är kanske inte ens min egen. Den är kanske som en katt. Man har kvar den för att den väljer att stanna hos en. För att den har en anledning.

En väldigt bra liknelse jag häromdagen hörde från en väldigt intelligent person är någonting i stil med:
Själen är som tråden genom ett pärlband. Varje pärla är en kropp som själen lever igenom. För varje pärla får själen ny kunskap som man kan se tillbaka på i nästa liv. Kanske inte medvetet, men det ligger nog i det undermedvetna.

Lite underliga funderingar som väcktes på en SO-lektion då vi diskuterade hinduism. Jag är egentligen inte religiös. Jag tror dock på vissa övernaturliga krafter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar